Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Utställningar

1997

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Utställningar

1997

Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa
Av Takashi Naraha, Minako Masui, Toshiki Karasawa,

Bild: Omslag till katalog.

Ur arkivet, visades

06/09 – 26/10, 1997

Tre vänner som för länge sedan lämnat Japan för att bosätta sig i Sverige valde att tillsammans ställa ut på Södertälje konsthall under denna höst. Minako Masui visade grafik i ovanligt stora format som i sviten ”från minneshavet”. Hennes verk i konsthallen med sina gråblå toner sköt upp flera meter i höjden. Fragment och minnen.

Takashi Naraha använde material som diabas och grå bohusgranit. Skulpturernas titlar bar namn som ”Struktur mandala”. ” I en MANDALA formad av buddhistiska begrepp visar Takashi Naraha hur tecknet för paus eller intervall (MA) skapats av tecknen för port och sol (ursprungligen måne)”. Han flyttade till Sverige för den svarta diabasen i nordöstra Skånes skull. ”Det var i Sydsverige sommaren 1973 i samband med ett skulptursymposium, som jag kom i kontakt med den svarta graniten -diabasen-för första gången” skriver han. Symposiet var dock illa organiserat då maskiner, redskap och material inte alls lämpades för skulptur. Men mötet med diabasen blev endå avgörande för Naraha. Toshiki Karasawa arbetade under sin första tid i Sverige med akrylmåleri. I Solnas grafiska verkstad experimenterade han flitigt i en mängd grafiska yttrycksätt.  I konsthallen visades målningar på glas ”Toshiki Karasawas metod är att lägga på färg, skrapa bort vissa partier och efter att färgen torkat lägga på ny färg. Flera lager färg på varandra ger skiftande färgtoner, som lyser genom glaset.”.

 

Källa: utställningskatalogen, citat Sören Engbom, Takashi Naraha, Pia Thunholm