Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Utställningar

2014

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

Utställningar

2014

OP&POP
— En djupdykning in i 1960- och 1970- talen
Grupputställning

Porträtt av en person

Ur arkivet, visades

14/06 – 23/08, 2014

Idén till den här utställningen fick vi under förberedelserna inför förra årets sommarutställning ”Brännpunkter”. Vi visade konst med politiskt budskap ur den kommunala konstsamlingen. Vid botanisering i konstsamlingen fann vi då en stor målning av Jan Manker ”Another Man”. Den skulle kunna ses som en god representant för den svenska popkonsten. Vi upptäckte också en hel del konst från utställningen ”Multikonst” 1967 och polygrafik från MULTI-69.

Nu gällde det att finna fler konstverk på poptemat. Konsten var svår att hitta. Detta visade sig vara betydligt svårare än att hitta konst med politiskt budskap.

Ett flertal verk har inte gått att finna. Vi har efterlyst och sökt med ”ljus och lykta”, men de verkar vara försvunna för gott. Två stora bränder är delvis orsaken. Under branden i Centrifugen 1989 brann oersättlig konst, designmöbler och hela vårt trycksaksförråd upp. Hovsjöskolan brann ner 20 år senare, år 2009, och även där försvann en del konst. I brist på popkonst har vi fyllt på med diverse annat tidstypiskt material från andras samlingar. Efter pop-konsten kom op-konsten. Inte bara inom konstens område utan i kläder, trycksaker etcetera anammades begreppet ”OP”. Trycksaker av olika slag En del av utställningen består av affischer, kataloger och vernissagekort från tiden. Pionjärer på området är John Melin och Anders Österlin. De arbetade tillsammans under 16 år för Lunds konsthall, Malmö konsthall och Moderna museet. Merparten av affischerna har vi fått låna från Antikvariat Morris här i

Södertälje och övriga trycksaker är från konsthallens egen samling. När jag sökte uppgifter om utställningen MULTI-69 kom jag i kontakt med Valdemar Gerdin och Det Nya Museet. Det visade sig att här ingår en utsmyckning av Beck & Jung i museisamlingen. Tidigare tillhörde den AstraZeneca i Södertälje. Jag blev eld och lågor. Den måst vi låna och montera upp i konsthallen. Det skulle ta 3-6 timmar att montera den – men det måste vi ta oss tid till. Sagt och gjort konstverket hämtades. 

Musikfester i bild 

Vi har även valt att visa bilder från Stadsparken, Genetafältet och några andrautomhusspelplatser i Södertälje som figurerade på 1970-talet. Fotografierna är tagna av Kenneth Nygren, bördig från Mölnbo, numera bosatt i Södertälje. Kenneth Nygren, är en flitig dokumentärfotograf, som alltid har kameran till hands.Nu senast fick han Expressens fotopris för läsarnas bästa bild: tre personer rånar guldsmedsaffären i Telgehuset 2013. 

Två decenniers klädmode 

Vilka kläder var typiska för 1960-talet? Minikjolen och de på höften, breda hängande skärpen med stora spännen, minijumpern. Magen var bar. Modet kom från Londons hippa tonåringar, som hittat på något deras föräldrageneration absolut inte tog på sig. Det blev ett tonårsmode som spreds vidare ut i Europa. Till många föräldrars fasa. Populär blev också babyklänningen för vuxna flickor. Ett litet ok ovanför bysten med korta puffärmar och därunder en rynkad nederdel. Gärna i ett småblommigt tyg. 1970-talets mode brukar kallas decenniet som den goda smaken glömde bort. Det som gällde då var gamla ärvda mockajackor, palestinasjalar, batikmönstrat, virkat, stickat, Gul&Blå-jeans, afghanpälsar, Inkakoftor och kläder från IMPO på Gamla Brogatan i Stockholm. På fötterna hade vi platåskor, näbbstövlar, träskor och Frye boots.

Barbie, Ken och Twiggy

Eftersom kläder tar ganska mycket plats så har vi valt att visa modedockorna Barbie och Kens kläder från MOD-epoken. Detta för att tillverkaren Mattell gärna kopierade haute couture, op- och popkläder. Barbie och hennes vänner skulle vara up to date. Mattell gjorde även en Twiggydocka. Twiggy var en omåttligt populär engelsk fotomodell. Alla ville se ut som Twiggy; klä sig som henne och sminka sig som henne. I hopp om att våra besökare ska finna

utställningen intressant vill vi framföra ett stort tack till alla som varit vänliga nog att låna ut konst och övrigt material till utställningen.

Södertälje den 1 juni 2014

Trevlig sommar!

Kristina Möller / konsthallschef