Utställningsprogrammet hösten 2012 i Södertälje konsthall får en fantastisk öppning: målningar av Hilma af Klint (1862-1944) och skulpturer av Eva Lange (f 1935). En pionjär inom abstrakt måleri från förra sekelskiftet möter en av vår tids mästare i att renodla den skulpturala formen.
Våra trogna utställningsbesökare minns kanske separatutställningen med Hilma af Klint år 1998 i Södertälje konsthall. Tolv år tidigare hade hennes verk uppmärksammats internationellt i utställningen The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985 i Los Angeles County Museum of Art. Hon var då helt okänd och hennes abstrakta verk visades för första gången 42 år efter hennes död. Hilma af Klint är idag utnämnd till den abstrakta konstens Moder och de fyra manliga abstrakta pionjärerna: Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimir Malevich och Franticek Kupka har fått maka något på sig på den konsthistoriska scenen!
Eva Lange har från unga år arbetat med skulpturens form och uttryck. Hon har varit yrkesverksam i 48 år och har genomfört ett stort antal utställningar i Sverige och utlandet. Hon har även lång erfarenhet av att undervisa i skulptur. Sedan 1998 är hon ledamot av Konstakademien. Hennes sökande efter formens fulländning har gått från upptäckter av andra kulturers uttryck till att finna sitt eget uttryck genom att utforska naturen. Eva Langes signum är stora volymer med former av bland annat tulpanen, vallmon och stjälken utförda i vit gips. I hennes skapande av form har ljuset en viktig roll. Det skärper vitheten i skulpturernas yta och fördjupar skuggan: från den ljusaste dager till den mörkaste skugga.
I utställningen möts två formvärldar med olika konstnärliga utgångspunkter:
I fem målningar ur sviten Svanen och i hela Eros-serien, med åtta verk, får vi inblick i Hilma af Klints esoteriska värld. Höga mästare på det astrala planet önskade, enligt konstnären, kommunicera via henne med mänskligheten.
Eva Lange visar oss dels skulpturer som har förankring i den botaniska formvärlden dels skulpturer där människokroppen är formkälla, exempelvis i serien Örat. Vi får även stifta bekantskap med nya verk som Anello Grande från 2011 med en universell form.
Målningar med budskap om andlig helhet och skulpturer med förnimmelser om jordiska former – förenas i rummet i ett gemensamt ljus.
Jag vill rikta ett mycket varmt tack till konstnären Eva Lange som generöst delat med sig av sin tid och med sin humor har hon förgyllt stunderna i vårt arbete. Ett mycket varmt tack riktar jag även till Stiftelsen Hilma af Klints Verk och särskilt till Ulf Wagner som med sitt engagemang varit viktig för utställningens tillblivelse. Tack!
Maarit Nilsson Polet, Intendent/konstpedagog
Curator för utställningen Hilma af Klint och Eva Lange
Hilma af Klint visades med en separatutställning på Södertälje konsthall i samband med Stockholm kulturhuvudstad 1998, drygt ett decennium tidigare hade hon börjat upptäckas internationellt och skrivas in i en modernistisk kontext som väcker stor sensation.
När Hilma af Klint (1862-1944) testamenterade sin konst till brorsonen amiral Erik af Klint gav hon direktivet att inte visa verken förrän 20 år efter hennes bortgång. Mänskligheten ansågs inte vara mogen att förstå de mediumistiska budskapen från de högre mästarna som förmedlat sig via hennes måleri. Under 20 år förvarar Erik af Klint fasterns konst och dagböcker på en vind på Östermalm, därefter tar han kontakt med Moderna museet för att höra om de vill ta emot samlingen. De tackar nej med motiveringen att de får allt för många donationsförfrågningar och kan inte ta emot allt som erbjuds. Därefter bildas en stiftelse som än idag förvaltar Hilma af Klints konst.
Vid separatutställningen 1998 på Södertälje konsthall visas 110 av hennes verk, företrädesvis oljor och akvareller, men även några temperamålningar och teckningar. Konstvärldens upptäckt av henne är fortfarande relativt ny, och Södertälje konsthall ligger i framkant med att visa henne i stort. Totalt besöker 6159 personer utställningen.
För fransk publik visas Hilma af Klint för första gången på svenska kulturhuset i Paris. Samtidigt pågår en monumental samlingsutställning Treces du sacré på Centre Pompidou i Paris, där hon ges ett stort och centralt utrymme med tre monumentala målningar och tre mindre. Hösten 1999 visas Målningarna till templet på Liljevalchs konsthall och först år 2013 visas hon stort på Moderna museet i Stockholm med ca. 200 verk.
I utställningen Hilma af Klint och Eva Lange 2012 skedde ett intressant möte mellan de två konstnärerna. Eva Lange (f.1935) visade skulpturala organiska former utförda i vit gips på gränsen till det abstrakta, former såsom tulpan, Vallmo eller stjälk. I pressmeddelandet står att läsa/…/en av vår tids mästare i att renodla den skulpturala formen.
Utställningen invigdes av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner
I programmet den15 september hade Ulf Wagner, konstnär och ledamot i Stiftelsen Hilma af Klints verk ett konstsamtal med Eva Lange.
Den 29 september höll Gertrud Sandqvist professor i konstteori- och idéhistoria ett föredrag om Hilma af Klint.
Den 18 oktober höll Ulf Wagner ett föredrag: Att måla det obeskrivbara – Hilma af Klints hemliga bilder.
Texter, sammanställda ur Södertälje konsthalls arkiv av Anneli Karlsson.