Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Utställningar

2016

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Utställningar

2016

Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg
— möts igen
Av Gunilla Wihlborg, Martin Ljunggren,

Bild: Martin Ljunggren, Självporträtt, olja på pannå, 1963.
Porträtt

Ur arkivet, visades

10/12 – 29/01, 2017

Denna utställning iscensattes med Gunilla Wihlborg som curator. De båda konstnärerna kände varandra sedan tidigare då de samtidigt haft ateljé på Saltskog gård i Södertälje. De hade t om ateljéerna vägg i vägg och delade balkong. Wihlborg flyttade efter 10 år på gården till en större ateljé i Weda området för att få mer rymd för sina stora projekt. Ljunggren blev kvar på gården fram till sin bortgång år 2008. Han var också curator för, och gjorde urvalet till utställningen Måleriet lever år 2000, där svenskt måleri från mitten av 50-talet och framåt visades ur familjen Rasjös samling på Södertälje konsthall. Inför Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg möts igen, valde Wihlborg ur familjen Rasjös omfångsrika samling av Ljunggrens konst och formgav själv utställningen i konsthallen. För rummet tillverkades en mängd fyrkantiga pelare i olika höjder, runt dessa placerades Ljunggrens mindre målningar. Resultatet blev ljus och rymd, men också ett bra grepp, med tanke på den färgintensitet och rörlighet i Ljunggrens bildbyggande måleri. I utställningen presenterade hon också sig själv genom projektetet Bortanför, bortanför…Muybridge 2016 del tre i en utställningsserie till minne av en stor fyrfota vän. Med fokus på hästens betydelse genom tiden och som mytomspunnen varelse. Enhörningen, den bevingade djävulshästen. Muybridge syftade på en engelsk stillbildsfotograf (1830-1904) som intresserade sig för människor och djurs rörelseschema. Mest känd för sina fotografier av en galopperande häst från 1878. En slags föregångare till animationen.Lite diskret valde hon att placera sina verk längst in i lokalen i särskilda rum, där man kunde ta del av projektet bestående av dokumentering, installationer, skulpturer och utsmyckningar. Generöst delade hon med sig av sin böcker som besökare fick ta med sig hem.

De två Södertäljekonstnärerna var sedan tidigare representerade som utställare på Södertälje konsthall med bl a vandringsutställningar. Ljunggrens retrospektiva utställning med start i Södertälje 1991 gick vidare till Sundsvalls museum, Göteborgs konstmuseum och Gotlands konstmuseum 1992. Wihlborg var representerad med två separatutställningar sedan tidigare. Lusthus 1992 samt (N)evergreen 1998. Den senare gick vidare från Södertälje konsthall till Östergötlands länsmuseum, Konstens Hus, Luleå 1999 och Dalarnas museum år 2000.

Källa: katalog: Martin Ljunggren och Gunilla Wihlborg möts igen, red. Kristina Möller. Text: Anneli Karlsson.