Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Projekt

2018

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Projekt

2018

Who Killed Kabila
Av Glänta ▪️Kalmar konstmuseum ▪️ Marabouparken ▪️ Konstfack ▪️ Södertälje konsthall ▪️ Chimurenga,

Skiss tankekarta

01/08 – 01/01, 2022

”Who killed Kabila?” är ett stort internationellt samarbetsprojekt, som tar sin utgångspunkt i historien om hur den kongolesiske presidenten Laurent-Désiré Kabila dödades 2001. Händelsen chockade världen och gav upphov till en mängd berättelser. Det mynnade ut i något som närmast skulle kunna beskrivas som ett kommunikationskrig, med olika och motsägelsefulla historier. Bland de misstänkta finns CIA; Rwandas regering; Frankrikes regering; libanesiska diamanthandlare; familjemedlemmar och musiker.

Ett samarbete mellan: Glänta, Kalmar konstmuseum, Marabouparken, Konstfack, Södertälje konsthall och Chimurenga.

Hur kan vi relatera till dessa händelser idag? Är det möjligt att berätta en enda historia när vi lever i en värld där mängder av berättelser ständigt är i spel? Hur skriver man historia när den officiella ”sanningen” i sig är misstänkt; när rykten har ersatt fakta som den mest tillförlitliga formen av kunskapsproduktion; när kunskap bara kan vara tillfällig, preliminär och situerad; och när historieskrivningen står inför en kakafoni av röster och berättelser?

Den kapstadsbaserade tidskriften Chimurenga är initiativtagare till projektet och de har bjudit in tio författare från olika afrikanska länder som alla kommer att skriva sin historia om mordet. Resultatet kommer att publiceras som ett nummer av Chimurengas publikation The Chronic under 2019. De har också kartlagt olika former av material som rör frågan om vem som dödade Kabila. Representanter för Glänta, Marabouparken och Södertälje konsthall deltog under en veckas presentationer på La Colonie i Paris i december 2017. Sedan dess har vi arbetat med vi, tillsammans med Kalmar konstmuseum, arbetat vidare med dessa frågor i en referensgrupp.

I detta arkiv kommer vi att sammanställa och efter hand utveckla olika sätt att relatera och reagera på händelsen från det förflutna såväl som samtiden, och mot framtiden.

Referensgrupp: Loulou Cherinet, Göran Dahlberg, Ntone Edjabe, Maja-Lena Molin, Bettina Pehrsson, Jenny Richards, Marc Antoine Vumilia och Joanna Sandell Wright.

Gäster: Kudzanai Chiurai, Nkuli Mlangeni, Miles Tanhira, m.fl.